De eerste dag zit erop, maar niet de eerste wandeldag. Mijn zussie is getrouwd!!! Een hele gezellige dag, mooie ceremonie, lekker bootje gevaren, gezellig gegeten. We blijven mooi bij het bruidspaar slapen, kunnen ze geen rare fratsen uithalen!! πŸ˜‰ Morgen vertrekken we vanaf hier naar het station en gaat het beginnen.
Posted on by admin4392erv | Leave a comment

Een teken van leven

VANWEGE OMSTANDIGHEDEN (VERBLIJF IN ONHERBERGZAAM BELGIE!) DUURT T IETS LANGER VOOR ER IETS OVER ONZE OMSTANDIGHEDEN OP DE SITE GEPLAATST KAN WORDEN!

KUS

He He eindelijk!!

Hallo Allemaal!!
Nou we zijn weer een beetje in de bewoonde wereld aangeland! We zijn ondertussen in Luxemburg, daar weten ze iig wat internet en computers zijn! πŸ˜‰ Nu kan ik dus eindelijk wat posts plaatsen over onze “belevenissen”. Oh, en iedereen al bedankt voor de leuke comments!! Zie ze net, geweldig!! πŸ™‚
kuss

Het begin, Belgie

Laten we beginnen bij het begin…………..Op dinsdag, de eerste dag eigenlijk, hebben we ondanks onze goede voornemens toch lekker uitgeslapen zoals alleen wij dat kunnen, een gat in de dag!! We hebben nog ff een ontbijtje met de Newly Weds gehad, als we op het punt staan te vertrekken en mn ouders uiteraard aan komen lopen, kunnen ze ons mooi nog ff uitswaaien!! πŸ˜‰ Uieindelijk lukt het ons om de trein van half 4 naar Maastricht te halen, waar we om half 7 aankomen om in een vies, stinkend botel te gaan slapen. Maar…….. we eten gezellig!
Woensdagochtend vertrekken we wel vroeg, waarschijnlijk omdat we onze kamer uitmeuren, maar toch… Ondanks ons goede richting gevoel, de hond en zijn speurneus, onze van Gert-Jan geleende GPS en onze routeboekjes, zijn we binnen een paar 100 meter de route al kwijt!! Onmogelijk!!! En tegen de tijd dat wij erachter komen zijn we al zover afgedwaald dat een eigen route naar de oude zoeken de enige optie is! Geluk bij een ongeluk, wij wandelen wel lekker de hele dag langs de Maas en het Albert Kanaal, tot 4 km voor het einde van de dag, waar we de route terugvinden! We overnachten bij een Hoeve buiten, waar we even daarvoor hadden bedacht wilde te kunnen kamperen aan het water. Ach, dit scheelt niet veel, de voorzieningen zijn hetzefde, nihil! Omdat ook dit weer een groot gat is, waar we na 2 uur lopen achterkomen, eten we uit nood ons droogvoer maar op!
Op donderdag vertrekken we al een uurtje later, 8 uur, en omdat wij vonden dat we de eerste onnodige stijging mochten overslaan omdat wij die gisteren gedaan hadden voor de lol, dachten wij te weten waar we wel heen moesten. Dus trappen klimmen. Helaas was dat dus nergens voor nodig geweest, maar daar kwamen we pas boven achter…. God straft onmiddelijk!! πŸ˜‰ Ook vandaag krijgen we het voor elkaar om binnen een paar km de route kwijt te raken, mede dankzij een slechte bewegwijzering, niet goed opletten en een slecht boekje! πŸ˜‰ We lopen wel weer mooier als het boekje, via allerlei weilanden, hekjes, boslaantjes en oude tramlijnen komen we wel weer op de route uit. Ook die loopt door een mooi bos, wielanden en meer mooi bos, langs een tentje aan het water die uitsluitend crepes verkoopt die wij uiteraard gretig uitproberen! Zo erg dit!! Als we uiteindelijk na een aantal uur in Saive aankomen vinden wij dat we eten en drinken nodig hebben en volgen de autoborden naar de SPAR. Slecht idee kan ik je wel vertellen!! Na 4 x vragen, 6 extra kilometers en de enige engels sprekende belg ( stratenmaker) vinden we hem uiteindelijk toch om om 3 uur flink in te slaan en de broodjes voor de winkel op te eten! We halen ook gelijk eten voor sΓ‘vonds, je weet het immers maar nooit! De laatste 3 km naar de camping gaan we, slecht ik weet t, met de bus (voor de hond) naar Soumagne, hoewel we eigenlijk vinden dat we met 20 km lopen toch ons best hebben gedaan!! We willen nu toch echt een keer douchen, hoewel Ronald zn motto is: ‘Ik ben net oude kaas, hoe langer die rijpt, hoe beter die ruikt! ‘ ( Ik daarentegen vind: Hoe langer ie stinkt, hoe beter je m ruikt!) Deze keer hebben we mazzel en kunnen een plekje krijgen op een schitterende kasteelcamping! Wat een lot!
Op vrijdag begint het minder, wel alles op tijd ingepakt, maar net onderweg breekt de hel los. Of eigenlijk, het begint te regenen. Dus tijd om de regenhoezen uit te testen. πŸ™ En uiteraard duurt het ook deze keer nog geen km voordat we de route weer kwijt zijn, deze keer geven we de regen de schuld! πŸ˜‰ Dus ook nu weer op zoek naar een alternatieve route, gelukkig hebben we deze keer wel gegeten voor we weg gingen!! Als we de route vinden komen we al snel achter het werkelijke doel van de GR5……….Laten zien dat Belgie ook bergen heeft. Werkelijk elke heuvel wordt aangegrepen om je te laten stijgen, elke mogleijkheid in de omgeving wordt meegenomen! Ze noemen het “een klein klimmetje'” , maar ondertussen gaan ze met de korste, steilste weg de berg op, om daarna vervolgens direct weer naar beneden te gaan, om vervolgens direct weer omhoog te gaan. Wij missen het idee hierachter nog…………… Dus al godverend sleuren we onszelf de zoveelste heuvel op. In de regen. Met 17 kilo spullen op je rug. Na zo’n 20 km komen we in een luguber dorpje, zo een waarvan je verwacht dat ze je s’ochtends nooit meer terug vinden, dat in de ban is van een vroegere Maria verschijning, Banneux. Vergane glorie.

Deel 2, Belgie

Het weekend is begonnen, wij zijn de dagen al een beetje kwijt. Na een stevig ontbijt, dat dan weer wel, gaan we voor het eerst eerst omlaag! Om toch weer omhoog te gaan en dan weer omlaag, en weer omhoog…….. Wel mooie paadjes, sommige heel modderig, andere met een mooi uitzicht, of lekkere bramen langs de weg. Het heeft wel wat. Halverwege besluiten we eten nodig te hebben en eten alles op wat we bij ons hebben, tomaten en geitenkaas………. om vervolgens in een schattig klein winkeltje in het eerste dorpje weer nieuwe te kopen! Je weet maar nooit! πŸ˜‰ Na nog een keer stijgen en dalen zien we Spa al liggen en in het boekje staan dat we weer gaan stijgen en dalen en besluiten ons eigen plan te trekken, wij gaan onze eigen weg. Uiteindelijk blijkt het niet korter, maar zo voelt het wel!! Ook Spa is vergane glorie, veel tentjes, veel leeg. Hier en daar toetert een auto naar de rugzakken, ons enige contact met de mensen onderweg, afgezien van een ‘goede reis’ vanuit een kroegje, omdat we verder geen mens tegen komen!! We sleuren onszelf nog 2 km de heuvel op naar de camping ( om dat s’avonds voor de lol weer terug te lopen).
Zondag begint nat!!! Zo nat dat wij wel mazzel hebben, maar anderen hun tent echt uitgespeold zijn! Wij gaan vandaag dus nergens heen. De paden zouden al nat en modderig zijn, we willen iet weten hoe ze vandaag zijn. Onder een bakie thee van de kantinejuf, en jawel, gratis bolletje jam, komen we belgen tegen die ook wilden gaan lopen vandaag, maar dat toch ook maar niet doen. Dit zijn de eerste andere GR5 lopers!! Er zijn er toch meer van! Toch door de regen gaan we naar de het centrum, voor internet, maar uiteraard is dat cafe dicht, getrouwd gisteren, dus nu dicht!! Onze mazzel!! Na een paar uur keren we zeiknat terug en stoken een megavuur onder het afdakje van de kantine om de spullen te drogen. Al gauw krijgen we gezelschap van Tsjechen die hier gestrand zijn. Wij bbq, zij eten hun massavoedsel op, een gitaar komt te voorschijn, nog meer Tsjechen…………wordt het toch nog gezellig ( En Droog!!).
op Maandag slapen we wel tot 7 uur om met de Tsjechen de spullen op te ruimen en uit te hangen in en om het afdakje. Als de zon er dan ook nog bij komt, staan en hangen overal tentjes te drogen. Om 11 uur vertrekken we na het nuttigen van 2 pizzapuntjes ( keuze tussen pizzapunt op de camping of 2 km met rugzak op en neer sjouwen, simpel toch??) en het zweren dat wij en de hond genoeg gegeten gedronken hebben en bij ons hebben. Zwaaiend tot het einde van de camping. Vervolgens mogen we weer 7,5 km klimmen tot het volgende terras. Dat uiteraard dicht is, want het blijkt een feestdag te zijn. Geloof je dat nou?! Wel loopt het deze keer erg makkelijk, veel mooie paadjes, zonnetje erbij en zo nu en dan eigen route, we komen er wel vandaag, met of zonder terras. Toch komen we ook vandaag op een ongelooflijk modderpad, schijnt een liefhebberij van de belgen te zijn, turfpad noemen ze dat. hm. Halverwege komen we 2 Vlamingen tegen die dit toch ook vervelend vinden, zij lopen de GR5 in stukken van een week, met de camper en scooter, achterstevoren. We zullen ze vast vaker tegenkomen. Het lopen gaat steeds beter, de 17 km die vandaag op schema sotnden stampen we er ff in 5 uurtjes doorheen, incl. pauze en met 550 meters hoogteverschil. Als beloning eten we een lekkere salade (!) op het terras van Stavelot, onze camping zit even verderop, aan het water, waar wij de rest van de avond kampvuur stoken.
Zo makkelijk als het gisteren ging, zo moelijk gaat het dinsdags!! Maar eerlijk is eerlijk, regen, zware tassen, zere rug van het luchtbed en de eerste 7 km behoorlijk steil omhoog, zorgen er niet voor dat je de dag goed begint en lekker fit bent voor de volgende 10 km. Maar dankzij de tomaatjes en geitenkaas komen we er toch vandaag. πŸ˜‰ En bij het eerst de beste terras in Vielsalm storten we neer voor een fikse borrel!! πŸ™‚ Daar overnachten we uiteindelijk ook, want de aangegeven camping is voor stacaravans en de hotels verder zijn dicht! Belgen……

Deel 3, Luxemburg!!

Na een te stevig ontbijt ( ontwent denk ik) zijn we net vooruit te branden. En dan ontdekken we net buiten Vielsalm dat geld toch ook handig is en we daarvoor terug moeten de stad in. En daar ontdekken we dat de belgen vinden dat we genoeg geld hebben uitgegeven en we krijgen nog 50 euro. Nou dat is natuurlijk niet genoeg. We zijn Belgie ondertussen goed zat, met hun regen, dichte winkels en kroegen, dorpen zonder kernen, en constante stijgingen naar onnozele toppen!! Wij geven het op en pakken de bus, trein en bus naar Luxemburg. Het was toch veel te warm om te lopen voor de hond!! πŸ˜‰ Om 5 uur zijn we in Weiswampach waar de bus niet verder gaat en waar een aardig oud dametje ons van alles vertelt over de omgeving en dat er een mooie camping zit met 2 meren. Daar moeten we heen. Leve Luxemburg!!! s’avonds liggen we lekker voor de tent naar de wolken te kijken.
Donderdag starten we met de bus naar Heinerscheid, waar we gelijk de bakker overvallen om broodjes te halen voo rnu en onderweg. Als we deze op zitten te eten voor zijn deur, hoort de eigenaar dat we op weg naar Rome zijn en geeft ons gelijk voor een heel weeshuis broodjes mee!! Zo aardig!! Onderweg halverwege een berg komen we opnieuw die belgen met de Camper en scooter tegen en kletsen wat bij, ook komen we een ander stel tegen dat ook in tentjes overnacht en een week lopen. het lijkt erop dat alleen Belgen zo gek zijn om dit ook te lopen, ja en wij dan!! Hhhmm. Na 14 km, voornamelijk weer stijgen, ook in luxemburg kunnen ze er wat van, maar het boekje is dan ook geshreven door Belgen πŸ˜‰ komen we aan in een piepklein dorpje van 4 huizen waar we net over de grens in Duitsland een camping pakken. S’avonds kletsen we wat met vaste gasten van de camping, die ons aanbieden naar Cervaux te brengen voor de trein naar Luxemburg stad, dat slaan we af, we gaan lopen.
Vrijdag slaan we onszelf voor onze kop, het regent en onweert uiteraard!!! En alsof dat niet erg genoeg is, moeten we gelijk weer steil omhoog, om 6 km later zo steil omhoog te gaan dat je door de rugzak zowat terug glijdt, vasthouden is de enige optie en snel doorlopen!! Dit gaat naar een mooi uitzichtpunt, dat wij niet kunnen vinden, dat is vast ook weggelopen, gek van al dat steil onhoog lopen!! πŸ˜‰ Zo onnodig!! Dit kost ons zo ongeveer 2 uur van onze tijd!! We willen nu met de bus naar vianden, maar voor we er een gevonden hebben, zijn we 7 km verder en zo’n 3 km voor Vianden, maar voor het idee nemen we m toch!! En toen hadden we internet ( zelfs gratis)!!! En zon!!!

Deel 4, Luxemburg

Na ons geklim, gepuf en gehijg van gisteren hebben we vandaag besloten om wel te gaan lopen, maar niet via de GR 5. We zoeken onze eigen route, die uiteraard korter is als de route die de GR 5 ons zou laten lopen. We gaan voor de kortste en vlakste weg, denken we. πŸ˜‰ Dus we gaan via het dorpje, naar de autoweg, waar meestal wel een stoep of anders een brede berm langs loopt. Helaas voor ons is begint ook deze weg met steigen (!!!!) en houdt de stoeprand op een gegeven moment op. Lekker loopt t niet, maar wel snel! En dat is de bedoeling toch, we willen naar Rome lopen, niet elke heuvel en klein gat in de omgeving bekijken, dat is alleen leuk als je een dagje gaat wandelen, niet voor 6 weken!! Dus………….. we vertrekken rond 11 uur in de regen en lopen door tot ongeveer 4 uur s`middags in de bloedhitte, want ondertussen is de zon toch gaan schijnen. Omdat t zulk mooi weer is heeft Ronald zijn sandalen aangehouden, en op deze manier ook zijn eerste ( en eerste van de tocht) blaar weten te kweken!! πŸ˜‰ Ook deze keer nemen we de laatste paar kilometers een bus naar de stad zelf (Diekirch), maar alleen als we onszelf zielig vinden en vinden dat we een break verdient hebben van het lopen. En dan planten we onszelf lekker op een terras, voor een showtje taekwando. Tot laat in de avond liggen we lekker op ons luchtbedje in de zon, want die gaat maar niet weg!!
Zondag vertrekken we weer te laat natuurlijk en het regent natuurlijk, en we gaan weer niet over de GR5 we viden dat die te ver omgaat, wij willen direct naar beneden, na Luxemburgstad, en dus hebben we weer een eigen route opgezocht, een fietsroute loopt langs een rivier helemaal tot in luxemburgstad. Bij het eerste terras doen we ff een bakkie n lezen nog een beetje in 1 van onze miniboekjes, het is toch bewolk en dan lopen we toch langer door. Denken we, want zodra we onze kont optillen van het terras en weer gaan lopen begint de zon te schijnen en stopt daar niet meer mee tot zonsondergang, bloedje heet dus!! Onderweg trekken we toch Roger zijn schoentjes maar aan, wat hij ons in 1ste instantie niet in dank afneemt!! hij heeft wel veel bekijks op deze manier!! Maar hij heeft nog steeds zwaar en een oudere dame op een terras heeft zwaar medelijden met hem!! En dus ook deze keer nemen we de laatste km (5 nu, langste ooit) een trein naar de stad (Mersch), en lopen daar nog een paar km tot de camping om lekker van de laatste zonnestralen te genieten.
Omdat we het gisteren te warm vonden, willen we vandaag maar op de camping blijven en een rustdag inlassen. Volgens de campingeigenaar zou het mooi weer worden. Uiteraard, zou ik ook zeggen als ik een camping had. πŸ˜‰ En natuurlijk, het regent s`ochtends, maar we blijven toch, lopen wat door het dorpje waar ook nu alles dicht zit en om half 1 trekt alles op en gaan wij lekker liggen bakken, verder helemaal niets!!
En dinsdag vertrekken we om kwart over 8 van de camping wat denk je!! Nou , nou!! Dikke vette zon natuurlijk, branden!! Maar toch lopen we flink door langs onze eigen route, langs het spoor en de rivier, door allerlei dorpjes en bereiken om 2 uur Luxemburgstad!!!! Hier zoeken we gelijk een internetcqfe op zodat we jullie op de hoogte kunnen houden!! πŸ˜‰ Wonderbaarlijk genoeg eten we vanavond een keer echt gezond; aardappels en bonen! Omdat we, schandalig genoeg, te moe zijn om nog de stad te bekijken, is het de bedoeling om dat op de terugweg te doen, we zullen zien. Onderweg gebeurt er weinig de laatste paar dagen, dus helaas heb ik jullie dan ook niet veel te vertellen, moet eerlijk zeggen dat ik het ook vergeten ben op te schrijven en niet alles meer weet!!! πŸ™ πŸ˜‰

Ff tussendoor

Ehm, ook al heb ik internet gevonden, t schijnt toch nog niet zo makkelijk te zijn om de foto`s van het toestel af te halen, of omdat het op de een of andere manier niet werkt, of omdat ik niet handig genoeg ben ( ja bijna niet voor te tellen he??), of omdat er niet genoeg tijd voor is, omdat je maar een uur op de computer mag. πŸ™
Dus de foto`s houden jullie nog ff te goed van mij!! Maar zodra het kan zet ik ze erbij!!
kuss

Foto’s!!

Ik heb het voor elkaar gekregen!! Er zijn wat foto’s op de site geplaatst!! Als het goed is!! Iig is er een foto van de zielige Roger met zijn schoentjes aan, daar zaten de meeste geloof ik met smart op te wachten! πŸ˜‰

Deel 5, Luxemburg / Frankrijk

OP woensdag vertrekken we voor ons doen redelijk op tijd uit Luxemburgstad en denken te weten waar we heen moeten. Helaas voor ons blijkt dat ijdele hoop. We sjouwen ongeveer een uur heen en weer over fiets en wandelpaden, volgen allerlei bordjes tot we er strontzat van zijn en de bus naar het volgende dorpje pakken. Grap is dat dat 2 haltes verderop is! Daar gaan we eerst maar s een broodje eten en bedenken waar we heen gaan. Ondertussen verbazen we ons over het tentje zelf, er blijven mensen naar buiten komen, die niet binnen zaten en er ook niet in zijn gegaan! We pakken een route naar Rumelange, om daar de GR5 weer op te pakken. We lopen weer over een fietspad, langs het spoor en water. Halverwege begint het uiteraard weer te stromen van de regen en zodra dat stopt, stoppen wij ook bij een terras. (Logische volgorde toch?) Daar sturen we de kaarten en andere rotzooi die we niet meer nodig zijn naar huis, elke gram scheelt, vooral mij!! πŸ˜‰ We atampen de laatste paar km er ook even door en in Rumelange aangekomen zijn we lichtelijk trots op onszelf dat we t toch gehaald hebben. Tot we zien dat er echt niets is in het stadje!! πŸ™ Via via komen we toch bij een camping, een paar dorpen verderop, waar we eerst nog ff flink moeten klimmen om te kunnen slapen! GRRRR
De volgende dag gaan we met de bus terug om daar die GR 5 op te pikken en weten binnen een half uur weer waarom we daar vanaf waren gestapt. Hetzou ongeveer 500 meter zijn naar de start, is meer 500 meter stijgen, de afstand is volgens ons, god wat zijn we blij met dat GPS apparaat (GJ), 2 km!! Jullie horen ons al vloeken zeker?? Maar we laten ons niet kennen. Na niet al te lange tijd komen we, godzijdank, in frankrijk aan, het weer is er vooralsnog beter! πŸ™‚ We lopen door graanvelden, zandvelden en gaan weer een stukje onze eigen weg, want de gr wil ons weer t bos in hebben, en dat willen wij niet! Wel komen we echt helemaal niets tegen! En als er een dorpje is, dan is het of dicht of echt gesloten om nooit meer open te gaan. Uit nood, soort van, vragen we ergens maar even om wat water, van hun horen we dan ook dat het restaurant bij hun al jaren dicht zit! Foei GR5! Een stukje verder komen we een oudere man en zijn kleinzoon tegen die ons de weg wijst naar een dorp, hun dorp, en die wel even met ons meelopen, al kletsend, in frans duits. Tot………… het weer gaat hozen!! Niet te geloven! de tentjes die volgens de GR in hun dorp zouden zitten, zijn, hou je vast, al 16!!! jaar dicht! Dus gaan we maar met de bus naar het dichtsbijzijnde dorp, Thionville, heel mooi trouwens met terassen en een stadscamping.
Na 1 dag GR 5 hebben we het alweer bekeken, wij gaan zelf wel weer een route zoeken. We lopen liever langs het water en snappen dan ook niet dat er niets gedaan wordt met de moezel waar we nu langs lopen! Dus wij blijven bij de Moezel. Het gaat ook goed, zonnetje etc, tot we ergens wat willen drinken en de hel weer losbreekt!! En tot overmaat van ramp zegt die tuthola van de kroeg ook nog dat ze zo dicht gaat, die stomme fransen zullen ook s werken zeg! Dus we slepen alles de regen in en lopen maar weer verder. Tot we echt goed nat zijn en even onder een viaduct gaan schuilen en daar een fransman tegenkomen die wel aardig is. De visser zat ook te schuilen en vraagt en vertelt honderduit, in frans, engels deze keer. Ook hij loopt met ons mee naar het volgende dorp. Iets verder stoppen wij ook in Mondelange om iets te eten, leek ons handig na 9 uur en zoeken daarna een hotel. Zou dichtbij zijn, ook volgens de bordjes en de luxemburg die ons de weg wijst en aanbiedt ons te brengen. Stommerds die wij, maar vooral ronald!!, zijn wijzen wij dat af en lopen vervolgens nog 2 uur te zoeken op de berg!!!! Als we dan uiteindelijk aankomen waar het zou moeten zijn, vinden we niet 1 hotel!……………. We zien er wel 6!! en restaturants en cafees en casino en zwembad etc! Echt amerikaanse praktijken!
Zaterdag gaan we toch maar met de bus terug naar Talange, het is nog ongeveer 20 km naar Metz, dat moet te doen zijn. We stampen weer flink door, zonnetje is er weer, de moezel ook nog steeds, zien veel wildkampeerders hier. Overal verschijnen meren en andere rivieren, heel mooi. Afgezien van het vuil dat die beesten achter laten, die fransen. We stoppen uiteindelijk vlak voor Metz op een schitterende plek om te wildkamperen, maar besluiten dat uieindelijk niet te doen omdat onze megavoedselvoorraad dat niet toestaat. πŸ˜‰ Als ons geluk wreed verstoord wordt door naderende onweer en regenbuien sprinten we weer verder, helaas niet snel genoeg en weer regenen we zeiknat! Begint nu toch wel een beetje vervelend te worden. Na een bakkie in Metz gaan we op zoek naar een camping ofzo, maar alles is natuurlijk al dicht, waarom zou de vvv ook open blijven tot 6 uur. Dus weer een paar uur later vinden we toch een hotel en gaan daar maar in. Als we s’ avonds rondlopen volgen we maar s een grote groep mensen, blijkt er dit weekend een Maribellefeest te zijn, met kraampjes, corso, muziek en vuurwerk. En dat is nu!! De show is echt mega, dus die camping kan ons ff gestolen worden.