Deel 8, de tussenstop

Het lopen is heerlijk, gewoon lopen en nergens aan denken, tent opzetten, afbreken, rugzak op en lopen, altijd al je spullen bij, heerlijk! Tuurlijk zeur je over de regen, de zon, de kroegen die altijd dicht zijn, het niet tegenkomen van winkeltjes voor eten en de hoogte van de heuvel of berg die je voor je ziet en baal je dat je zo ongeveer 10 uur slaap per nacht nodig hebt omdat je eigenlijk nog van alles wilt doen, maar toch is het lopen lekker!
Maar wat is zwisterland ontzettend duur zeg!! Een glassie drinken is 4 euro, een tosti 8 euro en een hostel, want campings kennen ze in het juragebergte niet, kost minimaal 140 euro, en dan heb je nog niet eens een douche en wc op je kamer!! Maar……….. je hebt er wel ontbijt bij, 1 croissant en 2 kuipjes jam. Ja daar kunnen we dus goed op lopen, zeg!! 🙁 Nee, dit is echt veel te duur voor ons en we vragen ons dan ook af hoe andere lopers dit doen, want met 2 keer per dag eten waarbij je de goedkoopste maaltijden maar uitzoekt, kunnen we nou niet zeggen dat we echt gek doen ofzo, maar het geld hoor je je zak uit vliegen. We zullen dus ergens wel iets fout doen.
Na lang wikken en wegen hebben we zondag dan ook het voor ons onvoorstelbare gedaan; besloten om naar huis te gaan, met pijn in ons hart. We hadden graag nog een week doorgelopen en daarna de laatste paar dagen aan het meer van Geneve in de zon willen bijkomen van de mooie tocht, maar dat kunnen we niet betalen. Met nog 1 week lopen door de Jurabergen ben je al gauw weer 1000 !!!!! euro kwijt en dat kan echt niet, en het Meer van Geneve is zo mogelijk nog duurder!
We hadden terug naar Metz kunnen gaan en vandaar weer verder kunnen lopen, maar om 3x voor dezelfde trein te betalen, daar wordt je niet blij van. Om verder te gaan naar Italie en daar door te lopen, moet je ook weer eerst heel erg veel geld aan de zwitserse trein uitgeven om daar te komen en we hebben geen kaarten en vertaalboekjes mee, want we zouden niet in Italie komen. Lekker voorbereid dus! We zijn nu dus helaas weer thuis na 4 weken lopen en zo ongeveer 460 km gelopen te hebben en gaan zo snel mogelijk nog even een weekje bij de zon kijken.
Nadat we er gisteravond en vandaag de hele dag over hebben nagedacht hebben we de knoop dus doorgehakt en zijn we s’ avonds weer aangekomen in Basel. We zijn vanuit Neuchatel met de trein naar Basel vertrokken om daar te zoeken naar de weg terug. We konden om 10 uur s’ avonds met trein, als de tuthola achter de balie niet had gezegd dat dat door de hond zo ontzettend duur zou worden. We moesten voor de andere 2 stoelen in het hokje van de nachttrein ook betalen en dat zou 600 euro worden! Belachelijk die prijzen!! Dat deden we dus niet, we konden de volgende ochtend goedkoper mee, zei ze. Stom genoeg geloofden we haar. Om half 6 waren ze weer open, volgens haar, want dat was dus niet zo, en om 6 uur ging de andere trein naar amsterdam. Nou, die was dus 441 euro en het hotel s’nachts 150, dus dat heeft ons een whopping 9 euro gescheeld!!!! Maar goed, we konden weer naar goedkoper land. Om half 3 waren we in steenwijk, waar we de rugzakken weer lekker op konden doen, om naar Vledder toe te lopen. Wat een eitje zeg, die laatste 11 km!! Het is vreemd, maar die rugzak weegt niets meer, die 15 kilo (want geen water) merk je niet meer op je rug en vlakke grond loopt toch ook sneller.
De vakantie is heel goed bevallen, het lopen was heerlijk en zeker voor herhaling vatbaar, maar zwitserland even niet meer. We gaan de tocht zeker afmaken volgend jaar en willen voor volgend zomer het stuk van Meppel naar Maastricht dan ook gelopen hebben, zodat we volgend zomer gewoon in Metz, of op dezelfde hoogte in Duitsland, dat zien we nog wel, verder kunnen kachelen. (De site blijft dus ook gewoon open en wordt nog steeds aangevuld in de loop van de tijd, maar helaas niet zo snel als de planning was). Want vreemd genoeg wen je toch ook aan je kwaaltje (rugzak) en dat lopen is heerlijk rustgevend!! 🙂

We willen iedereen bedanken voor hun leuke reacties, dat heeft ons ook zeker veel goed gedaan als we er wel even doorzaten. En het is altijd leuk als er anderen zijn die het toch leuk vinden om te volgen wat je doet! Dus Dank!! 🙂

This entry was posted in blog, Uncategorized. Bookmark the permalink.